Zwaar
vanaf € 2645,-
Hoogste 'trekking peak' Nepal
6461m Himalaya top
De Mera Peak is met z’n hoogte van 6461 meter de hoogste ’trekking peak’ van Nepal. Weinig plekken leveren een beter uitzicht op op het ‘Dak van de Wereld’ dan de top van deze Mera Peak.
Onze trekking begint met een vlucht naar Lukla. Sinds najaar 2019 worden er eigenlijk geen vluchten meer uitgevoerd van Kathmandu naar Lukla (grote spelbreker is mist / slecht weer), maar ga je eerst met de bus van Kathmandu in ong 5 uur naar Ramechhap. Hier overnacht je en de volgende ochtend vlieg je naar Lukla. Op de terugweg vlieg je ook naar Ramechhap en ga je terug naar Kathmandu.
Na aankomst in Lukla trekken we door de prachtige Hinkuvallei naar ons kamp voor de beklimming van de Mera Peak. Het panorama vanaf de bijna 6500m hoge top is adembenemend: Mount Everest, Lhotse Makalu, Cho Oyu, Kangchenjunga verschijnen aan de horizon.Een plezierige wandeling brengt ons terug naar het vliegveldje van Lukla, vanwaar we weer terugvliegen naar Ramechhap.
- 18-daagse Alpiene trektocht
- Ruim voldoende acclimatisatiemogelijkheden
- Beklimming Mera Peak Central Summit (6461m)
- Weergaloos uitzicht op o.a. Lhotse, Makalu & Mt Everest!
- Binnenlandse vluchten van en naar Lukla
- NL reisleider vanaf 8 deelnemers!
Mera Peak dag tot dag
Een avontuurlijke reis naar een land als Nepal kan nooit van minuut tot minuut worden gepland. Het ‘nieuwe en onbekende’ (en daarmee ook het onverwachte) zal voor ons altijd een belangrijk element blijven. Deze routebeschrijving is daarom slechts een leidraad, waarvan onderweg kan worden afgeweken.
De sirdar (de verantwoordelijke lokale gids) beslist hoe lang de looptrajecten zijn en waar zal worden overnacht; indien mogelijk in samenspraak met de groep.
Invliegen in het hooggelegen Khumbu-Arun-gebied vraagt om korte dagetappes en zelfdiscipline (langzaam lopen en veel drinken), zodat het lichaam gelegenheid krijgt om aan de hoogte te wennen.
Reisschema
1. Vlucht Amsterdam-Kathmandu
2. Aankomst Kathmandu
3. briefing, vrije dag Kathmandu, relax/sightseeing,
4. Rijden van Kathmandu naar Salleri/Phaplu (2400m)
5. Local jeep naar Kharikhola, start trektocht naar Pangkongma 4 uur (2850m)
6. Nyungsang 4 uur (2870m) of Ramailo danda (3270m, 6 uur)
7. Ztrwa Khola 7 uur (3100m)
8. Khote 6 uur (3700m)
9. Thagnag 5 uur (4300m)
10. Acclimatisatiedag – (4300m). Dagtocht ter bevordering van de acclimatisatie.
11. Khare 4 uur (4900m)
12. Acclimatisatiedag – (4900m). Check klim-uitrusting/-techniek en/of dagtocht
13. Mera La East basecamp 5 – 6 uur (5150m)
14. High Camp Mera Peak 5 uur (5700m)
15. Top Mera Peak of reservedag – (5700m)
16. Top Mera Peak (6461m) en retour Khare 10 – 12 uur (4900m)
17. Kothe 6 uur (3700m)
18. Over Ztrwa La naar Tuli Kharka 6 uur (4350m)
19. Lukla 7uur (2750m)
20. Reservedag – (275 0m)
21. Vlucht Lukla-Ramechhap en bus naar Kathmandu
22. Vrije dag Kathmandu (voor evt sightseeing)
23. Terugvlucht Kathmandu-Amsterdam
24. Aankomst Amsterdam
Vertrek NL
Aankomst Nepal
Kathmandu, bus naar Ramechhap
Vertrek NL
Dag 1Vertrek Amsterdam naar Kathmandu
Aankomst Nepal
Dag 2Aankomst in Nepal, transfer naar hotel.
Kathmandu, bus naar Ramechhap
Dag 3KATHMANDU, VRIJE DAG + BRIEFING TREKTOCHT
Kathmandu is de legendarische hoofdstad van het koninkrijk Nepal. Het ligt vrij centraal in Nepal in een vallei op ongeveer 1200 meter hoogte.
Nog geen 60 jaar geleden was Kathmandu niet bereikbaar over de weg en de toenmalige koning Mahendra liet zijn Rolls Royce aan de grens helemaal demonteren en op de ruggen van dragers naar Kathmandu brengen. Daar werd de wagen weer in elkaar gezet om door de koning gebruikt te kunnen worden voor ritjes in de stad. Ook in Kathmandu staat de ontwikkeling niet stil. Veel mensen komen naar de stad om er een betere toekomst te zoeken. In vrij korte tijd is het inwoneraantal omhooggeschoten tot rond de 1 miljoen.
Wat je direct opvalt als je van het vliegveld naar de stad rijdt is de chaos: geiten en schapen lopen op straat, men schijnt zowel links als rechts te rijden; er zijn fietsers, fietsrickshaws, scooter en motorrijders, taxi`s, vrachtwagens en scheef op de wielen staande bussen. De meeste voertuigen zijn ouder dan 15 jaar en uit sommige komen vervaarlijke zwarte roetwolken die beslist onaangenaam zijn als je er net achter rijdt. Bij het inhalen wordt niet gelet op de middenstreep (als die er al is) en met ware doodsverachting zwiept men net voor de aanrijding weer terug op de eigen rijstrook. Gevaarlijk is het overigens nauwelijks want bij nader onderzoek wordt er in Kathmandu niet harder gereden dan 40 kilometer per uur, vaak langzamer, alleen het lijkt in deze drukte wel hard. Veel gebouwen zijn vervallen, maar er wordt ook veel nieuw gebouwd. De vrouwen dragen meest een saree (lange omslagdoek) en het duurt even voordat je alles wat zich aan geuren aanbiedt op een rijtje hebt: wierook, uitlaatgassen, mest, benzine, bloemen, zweet en rottend afval zijn het meest voorkomende. Kortom: een pandemonium aan indrukken dat je in eerste instantie (als je nog nooit buiten Westers gebied bent geweest) een cultuurshock kan bezorgen.
Sinds najaar 2019 worden er eigenlijk geen vluchten meer uitgevoerd van Kathmandu naar Lukla (grote spelbreker is mist / slecht weer), maar ga je eerst met de bus van Kathmandu in ong 5 uur naar Ramechhap. Hier overnacht je en de volgende ochtend vlieg je naar Lukla. Op de terugweg vlieg je ook naar Ramechhap en ga je terug naar Kathmandu.
Mocht het wel weer mogelijk worden om direct van/naar Lukla te vliegen vanuit Kathmandu, dan zullen we samen met onze agent naar de omboekmogelijkheden kijken. Idealiter laten we iedereen direct van/naar Lukla vliegen, maar het risico dat je vertraging oploopt is wezenlijk. Bij de start van de tocht is dat vervelend want je loopt direct achter de feiten aan. Op de terugweg kan het ronduit funest zijn in verband met mogelijk missen van de intercontinentale retourvlucht. Dus om de logistiek van de trektocht maximaal te kunnen garanderen, is de prijs die je betaalt dat je tweemaal een oncomfortabele busrit voor lief moet nemen (welke ten koste gaat van een halve dag Kathmandu).
Kathmandu - Phaplu
Phhaplu - Pangkongma (6,5 uur)
naar Nyungsang (4 uur)
Kathmandu - Phaplu
Dag 4Een busrit brengt ons in Selleri/Paphlu (2400 m). Hier zullen we overnachten
Phhaplu - Pangkongma (6,5 uur)
Dag 5Een jeep brengt ons naar Kharikhola. Hier verdelen we de bagage en gaan we lopen. naar Pangkongma (2800 m). Nu gaan we over een weinig belopen steil pad omhoog en moeten we ons goed op het klimmen concentreren. Na ruim een uur zijn we boven bij een kharka-achtige vlakke plek met een hutje en een aantal koeien (2975 m). Na het pasje dalen we af door schitterend bos met volop rododendrons en magnolia’s naar High Bupsa, waar we lunchen (3½ uur, 2600 m). Na de lunch passeren we al dalend twee riviertjes en twee bergkammen. Het laagste punt bereiken we bij het derde riviertje met houten bruggetje (ongeveer 1 uur, 2375 m). Vanaf hier klimmen we in een lange ruk naar Pangkongma (Panggom), waarbij het laatste uur het pad steeds wisselend steil en dan weer vlak is (3 uur, 2850 m).
naar Nyungsang (4 uur)
Dag 6Het wordt een korte dag vandaag, dus er is ruimschoots tijd om het klooster van Pangkongma te bezoeken. Niet dat er veel monnikken zullen zijn, maar van de plek waarop het klooster is gebouwd straalt een serene rust uit.
Een smal bospad leidt ons terug naar het hoofdpad dat we volgen tot op de Pangkongma La (3150 m). Vanaf het pad, een eindje voorbij de pas is er in de verte prachtig zicht op de nog altijd onbeklommen zuidwand van de Mera Peak. Ook de Central Summit, ons doel, is duidelijk te herkennen.
Het pad daalt, soms steil tot Sibuche en na het laagste punt (2820 m) klimmen we weer naar een beboste helling. Door het ‘open’ bos wandelen we naar Nyungsang, de overnachtingsplaats voor vandaag. (totaal 4 uur, 2870 m)
naar Zatrwa Khola (7 uur)
Khote (6 uur)
naar Thagnag (5 uur)
naar Zatrwa Khola (7 uur)
Dag 7We beginnen met een forse, steile klim tot een verlaten hut die we na 1,5 uur bereiken, waarna het pad nog een half uur door stijgt tot 3300 m. Dan volgt een glibberige afdaling door het vochtige bemoste oerbos met reusachtige rododendrons en enkele door de bliksem getroffen oudere woudreuzen. Na 3,5 uur is er pauze bij de Tamba Khola op 2800 m.
Na de lunch gaat het wisselend steil omhoog en omlaag via de in 2009-2011 aangelegde Pasang Lhamu Trail. Het pad is aangelegd om de meer dan 4500 m hoge passen in de oorspronkelijke routes te vermijden en zo de kans op hoogteziekte te verminderen. Tenslotte bereiken we na 3 uur de Zatrwa Khola. (totaal 7 uur, 3100 m)
Khote (6 uur)
Dag 8We stijgen flink door het uitdunnende bos, met af en toe vergezichten over de besneeuwde toppen, tot aan Takthok, dat we na 3,5 uur op 3600 m bereiken voor de lunch.
Daarna daalt het pad tot aan de Hinku Khola, welke we stroomopwaarts volgen. Zo’n 2,5 uur na de lunch bereiken we Kote op de bodem van de vallei, dus alle vergezichten zijn ‘verdwenen’. In Kote overnachten we. (totaal 6 uur, 3700 m)
naar Thagnag (5 uur)
Dag 9Na gisteren volgt een makkelijke dag. Het is helaas triest te moeten constateren dat door de GLOF (Glacier Lake Outburst Flood) van het voormalige Sabai Tsho (meer boven Tangnag) er niets meer over is van het pad over de westelijke over van de Hinku Khola. We lopen dan ook ongeveer twee uur over de stenen en rotsblokken door de rivierbedding. Eerst hebben we zicht op de Mera Peak zuid-wand (NO) en later zien we ook Kusum Kanguru en de Kyalshang, toppen van ruim 6000 m hoogte.
Op circa 3840 m verlaten we de rivierbedding en lopen eindelijk over de mooie west-oever. Een half uurtje later gaan we lunchen op een verlaten Kharka (3 uur, 3900 m).
In de middag blijven we de west-oever volgen, waarbij we bemerken dat het pad hier en daar is weggeslagen. Na 2 uur komt Tangnag in zicht en zien we tevens de enorme damdoorbraak rechtsboven Tangnag. We overnachten hier in een lodge en zien pal oost van ons de weg naar de Mera La, die zelf net uit zicht blijft (2 uur, 4300 m).
Rust- / Acclimatisatie
naar Khare (4 uur)
Acclimatisatie
Rust- / Acclimatisatie
Dag 10Deze acclimatisatiedag wordt gebruikt voor een extra dagtocht ter bevordering van de acclimatisatie.
naar Khare (4 uur)
Dag 11Vanuit Tangnag traverseren we de enorme puinhopen die een damdoorbraak van het gletsjermeer heeft veroorzaakt. Na deze traverse komen we op een prima pad wat niet al te steil langs de oude morenewal van de gletsjer loopt. Over dit pad – met hier en daar een steil stukje – bereiken we rustig wandelend Dig Kharka, waar we lunchen. De korte middag etappe leidt ons naar Khare, het hoogste kamp aan de westzijde van de Mera La. De eerste paar honderd meter is het pad vlak, maar daarna moet er flink geklommen worden. Het smalle paadje gaat steil de oude morenehelling op en wordt op ongeveer 4650 m wat vlakker. Toch is het nog een inspannend half uurtje alvorens we in Khare aankomen. Deze kampplek wordt door velen, die de Mera Peak willen beklimmen, gebruikt. Het kan hier dus druk zijn. Vanuit het kamp hebben we een schitterend uitzicht op Mera La en Mera Peak ten zuiden van ons en op het dal met de daarboven uit torende 6000-ers, waar we vandaan komen (Totaal 4 uur, 4950 m).
Acclimatisatie
Dag 12Deze acclimatisatiedag wordt gebruikt voor een extra dagtocht ter bevordering van de acclimatisatie.
Mera La Basiskamp (4,5 uur)
Mera High Camp (4,5 uur)
Reservedag
Mera La Basiskamp (4,5 uur)
Dag 13Vanuit het kamp klimmen we naar een oude morenewal die we oostwaarts volgen. De morenewal wordt eerst iets steiler en dan even vlak tot een ruime vlakke plek waar we prima kunnen uitrusten. Voor ons ligt namelijk een steile helling met veel los puin die ons uiteindelijk naar het ijsveld leidt dat we moeten beklimmen (1 ½ uur, 5100 m). Het ijsveld is vrij steil en het zal dan ook van de sneeuw condities afhangen of we de stijgijzers onder zullen moeten doen en of er een vast touw wordt gebruikt. Na zo’n 250 meter wordt het ijsveld vlakker al zijn we nog geenszins bij de pas! Een aantal steile hellinkjes doen ons op het vlakkere deel van de gletsjer aankomen en grotendeels ‘vals plat’ volgen we het spoor tot de Mera La (5400 m). We hebben weer mooi zicht op het dal waar we uitkomen, maar vooral ook op de Mera Peak (4 uur). Waar we de tenten opzetten hangt af van voldoende goede plaatsen. Soms moeten we wat verder naar het oosten afdalen. Vlak onder de Mera La zijn een aantal goede tentplaatsjes. Een korte afdaling door eerst ijs/sneeuw en later los puin op grote rotsplaten brengt ons in het oostelijk van de Mera La gelegen basecamp voor Mera Peak (4 ½ uur, 5350 m).
Mera High Camp (4,5 uur)
Dag 14Vandaag klimmen we naar het High Camp van Mera Peak. Allereerst klimmen we terug naar de Mera La (5400 m) vanwaar we min of meer zuidwaarts de vlakke maar wel stijgende Mera Glacier volgen. Het spoor is nergens moeilijk al moet soms een kort steil stukje overwonnen worden. Na zo’n 4 ½ uur bereiken we de spectaculaire plaats van het High Camp, een rotsbastion met een gapende diepte eronder! Indien noodzakelijk/gewenst kan er ook op de gletsjer gekampeerd worden. Het uitzicht vanaf het rotsbastion wordt naar het noorden versperd door de rotsen. Lopen we echter terug naar de gletsjer, dan staan ontelbaar veel Himalaya toppen (o.a. Mount Everest) aan de horizon. (4 ½ uur, 5800 m)
Reservedag
Dag 15Reservedag.
TOP Mera Peak (10-12 uur)
naar Khote (6 uur)
naar Thuli Kharka (6 uur)
TOP Mera Peak (10-12 uur)
Dag 16We staan omstreeks 2–3 uur ’s nachts op. We ontbijten in het donker en beginnen met de klim met onze hoofdlampjes aan. We zijn vertrokken voor de topbeklimming van de Mera Peak! In het donker klimmen we eerst nog wat vlak maar al snel door een steilere flank recht omhoog. Bij het allereerste licht aan de oostelijke horizon komen we bovenaan een vlakker gedeelte. De beklimming blijft technische gezien eenvoudig, al zal de hoogte de beklimming steeds zwaarder maken. Het laatste stuk voert naar de Mera voortop (6425 meter). Afhankelijk van de omstandigheden zal de klim naar de hoofdtop iets meer of minder technisch zijn. Meestal is er een grote bergschrund. Deze kan met de door de sherpa’s aangelegde vaste touwen beklommen worden naar de Central Summit van de Mera Peak (6461 m). Het zal zwaar geweest zijn, maar het uitzicht vanaf de top rondom vergoedt werkelijk alles!
Na deze onvergetelijke ervaring is er nog een lange afdaling….. Deze voert over dezelfde route terug naar het hoogtekamp en verder via de Mera La naar het reeds gisteren door de afgedaalde begeleiding opgezette kamp in Khare. Een lange uiterst vermoeiende dag is ten einde! (10-12 uur 4950 m).
naar Khote (6 uur)
Dag 17Na de enorme inspanning van gisteren volgt weer een eenvoudige dag. Namijmerend over de prachtige ervaring dalen we eerst af naar Thagnag, en vervolgens voert een prima pad ons door het prachtige bos met baardmossen en rododendron in het Hinku dal naar Kothe. Hier zal hoogstwaarschijnlijk de raksi of misschien wel bier vloeien en de avond zal dan ook menig plezierig moment opleveren. (6 uur, 3700 m)
naar Thuli Kharka (6 uur)
Dag 18We maken ons op voor de laatste klim van de tocht, namelijk de overgang naar Lukla. Die gaat over een aantal passen, waaronder nog een hoge: Zatrwa La (4610 meter). We zijn nu goed geacclimatiseerd, dus dat zal niet veel problemen meer veroorzaken. Vanuit Khote dalen we eerst een paar honderd meter af. Bij de rivier aangekomen zal het steile pad omhoog ons toch nog menige zweetdruppel kosten. We krijgen hier ook nu weer prachtig uitzicht voor terug. De nog nooit beklommen zuidwand van de Mera Peak torent hoog uit het Hinku dal. Het is bijna vreemd te beseffen dat we een paar dagen eerder nog over de noordflank van de berg liepen. We passeren een aantal passen op van ruim 4300 meter hoogte. Tussen twee passen kamperen we in Thuli Kharka (6 uur, 4350 m).
naar Lukla (7 uur)
Reservedag
Lukla-Ramechhap, bus Kathmandu
naar Lukla (7 uur)
Dag 19Vanuit het kamp eerst steil en later afgevlakt omhoog naar een eerste pas. Vervolgens naar de tweede pas Zatrwa La, 4610 m. Deze pasovergang is een hele mooie. Een met gebedsvlaggen behangen rotstopje vormt als het ware de toegangspoort van Lukla. Daar hebben we een mooi uitzicht op de klassieke Everestroute die in Jiri start. We zien in de verte de Tragshindo La en de Lamjura La aan de overkant van de Bhote Kosi die ontspringt aan de voet van de Mount Everest. Een zeer steile afdaling leidt ons naar dit uit de voegen gegroeide dorp. Helaas zien we al snel ook de keerzijde van de groei in het Solu Khumbu gebied: de ontbossing boven Lukla is enorm!
We komen weer in de bewoonde wereld. We kamperen bij de lodge van het trekkingbureau. ’s Avonds is er ruimschoots tijd om de begeleidingsgroep te bedanken voor de goede zorgen. De oostelijke helft van de ‘grote doorsteek’ zit er op en hiermee is een prachtig avontuur ten einde. (7 uur, 2750 m)
Reservedag
Dag 20Verschuifbare reservedag.
Lukla-Ramechhap, bus Kathmandu
Dag 21Het wachten op deze vliegtuigjes is altijd een wat nerveuze bezigheid. Het is nooit zeker of het weer goed blijft of dat er toch weer meer wachtenden voor ons zijn. Uiteindelijk is het dan zover. We zitten in het 19-persoons vliegtuigje en stuiteren de steile startbaan af. Spectaculair! De Twinotters vliegen af en aan.
We vliegen naar Ramechhap waar de bus ons opwacht en weer terugbrengt naar Kathmandu, waar de drukte na drie weken in de bergen, ons rauw op het dak valt. Mocht je om een of andere reden niet met de reguliere vlucht kunnen vertrekken dan kunnen we alsnog een helikopter inschakelen. De meerkosten voor deze operatie wordt over de deelnemers verdeeld.
Kathmandu
Vertrek Nepal
Aankomst NL
Kathmandu
Dag 22Een dag om rustig na te genieten of bij te komen. Sightseeing is natuurlijk ook mogelijk.
Vertrek Nepal
Dag 23Vandaag vertrekt u weer uit Nepal. Veelal vertrekken de vluchten ’s avonds en kunt u deze dag nog van de vele facetten van de hoofdstad genieten. De transfer naar de luchthaven vertrekt zo’n 3 uur voor vertrek.
Aankomst NL
Dag 24Na een indrukwekkende reis komt u weer thuis!
Mera Peak Prijzen/Data
Voor de INCLUSIEF / EXCLUSIEF: scroll verder naar beneden (onder de foto).
Inclusief/exclusief
- Groepsvervoer vanuit Kathmandu naar start klimtocht v.v.
- Binnenlandse vlucht van Ramechhap
- Hotel middenklasse obv 2-pers kamer incl ontbijt
- Voorbereidingsbijeenkomst
- Lokale briefing op bestemming
- Co2 compensatie gehele reis: dus zowel tickets als gehele landarrangement!
- Reserveringskosten
- Bijdrage SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden)
- Bijdrage Calamiteitenfonds
- Deze reis valt onder de voorwaarden en garanties van ANVR+SGR+Calamiteitenfonds
Op trek
- 3 maaltijden per dag (op de kampeerdagen wanneer de keukenploeg de maaltijden verzorgt)
- 14 dagen overnachting in lodges
- 14 dagen gekookt en gefiltered water voor de veldflessen
- 4 Overnachtingen in tweepersoonstenten (incl. slaapmatje/eten/water)
- Gebruik van keukenmateriaal, borden, mokken, bestek etc.
- Eettent, tafels & stoelen.
- Engelssprekende Nepalese gids(en)
- Klimgidsen, aantal afhankelijk van aantal deelnemers
- Toeslag voor klimgidsen
- Kok, keukenjongens
- Dragers (voor bagagevervoer klimtocht: max 17 kg per persoon)
- Alle benodigde peak en/of trekking permits, entree Conservation Area, TIMS (Tourist Information Management System)
- Verzekeringen voor gidsen en dragers
- Algemene klimmaterialen (zoals bijv touwen)
- Alle kosten van salarissen, vervoer, eten, drinken en overnachtingen voor gidsen en dragers
Optioneel
- Retourvlucht Schiphol naar uw bestemming (uiteraard boekbaar via ons)
- Luchthaven transfers in Nepal (incl indien ticket via Snow Leopard geboekt)
- Evt. toeslag eenpersoonstent € 90
- Evt. toeslag eenpersoonskamer € 100
- Evt. kosten huurmaterialen (bijv. slaapzak, donsjas, klimmateriaal)
- Evt. wijzigingskosten (alleen bij wijzigingen ná boeking) € 35
Niet bij de reissom inbegrepen
- Lunch + diner bij hotelovernachtingen
- Maaltijden in de lodges
- Persoonlijke uitgaven (o.a. souvenirs, wasserij, (fris)dranken)
- Vervoer naar en van Schiphol
- Fooien begeleidingsploeg
- Evt. extra overnachtingen in Kathmandu bij eerder terugkeren van de trek.
- Visum
- Reisverzekering (verplicht), annuleringsverz (aanbevolen)
- Evt. extra kosten i.g.v. een calamiteit
- Vaccinaties
- Persoonlijke klimuitrusting (evt. in NL te huur via Base Camp)
- Entree voor sights in Kathmandu zoals bijv. Durbar Square, musea en tempels (€ 1,-- tot € 5,--, Bhaktapur € 15,--)